Опять почта не отдает мои посылки, а может, и не почта вовсе, а таможня, в общем, факт есть факт, читать мне нечего. Купленную книжечку Всеволода Петрова "Турдейская Манон Леско" (повесть и воспоминания, в том числе о Кузмине) я проглотила за полдня. А ничего нового балетного нет, хоть убей. Скука, разбойники, скука. И к дайри-магии прибегать бесполезно: на почту с таможней она не действует. Только одно и остается - сидеть, ждать и рассчитывать на лучшее.
Выложу-ка я замечательный отрывок из интервью Ивана Надя в Dance Magazine за июль 1975 года. Не так давно вот в этом посте я уже выкладывала откровения Надя о Бруне, но то, что я выложу сейчас, даже их перекрывает. Впору поздравить Эрика и сказать: "Молодец, Эрик, ты без всяких усилий влюбляешь в себя абсолютно гетеросексуальных семейных танцовщиков". Потому что чувства Надя к Эрику - это же почти беспримесная влюбленность. Очень трогательная, чего уж там. И его восхищение Эриком прекрасно "пересекается" с восхищением Марго Фонтейн (Иван как раз танцевал с Марго в то время, и в интервью он дает понять, что партнерство с ней значит для него очень много - и и приносит ему гораздо больше творческого удовлетворения и вдохновения, чем партнерство с Наталией Макаровой). И мне кажется, Надь очень проницательно подмечает то общее, что было у Эрика и Марго: абсолютную преданность танцу (почти равнявшуюся невозможности существовать без танца) и гениальность не только танцевальную, но и драматическую. В том же интервью Надь потрясающе рассказывает, как на репетиции "Ромео и Джульетты" Марго перевоплотилась в Джульетту, стала четырнадцатилетней девочкой, хотя Надь и не верил, что это возможно. Об Эрике он таких историй не рассказывает, но и без них ясно, что Эрик тоже обладал этим даром перевоплощения и иллюзии.
"At ABT I met Erik and that was being born again". Nagy drew a deep breath and the color of his eyes darkened from light green to turquoise. "If only I could express my feelings to Erik Bruhn. If only I could tell Mr. B what it means to me to be able to dance in his Apollo - that beautiful ballet, which is about being born, and becoming a man (never mind Apollo is a god, he is also a man). I adore Mr. B and I adore Erik. Erik is my idol. I made myself over as a dancer when I met Erik - not to be like him but to be better than I would have ever been, if I had not known Erik.
I have never been able to tell Erik what he means to me, because to go up and tell him, he would think I was crazy. I have difficulty expressing myself with other dancers, even my colleagues whom I respect and love". <...>
In what ways did Bruhn influence him?
"I learned from Bruhn by example, by seeing how he worked, how he warmed-up before performance, how he transferred himself from Bruhn into the role he was going to dance. It was a wonderful lesson for me; I learned what is an artist.
Not only how to behave on the stage but how to direct the mind, all the feeling, as well as the body, when you dance.
I have taken so much from Erik I cannot tell you how much. I cannot tell him how much. But that does not matter; it matters only to me because I know.
When Erik left Ballet Theatre I felt like a lost soul. I had attached myself to Erik like a child. I will never forget the day that Erik rang me up to tell me I was to dance with Carla [Fracci] in his place. And when he told me he had decided to stop dancing, I cried. It was such a terrible thing to me..." <...>
"I have now the most incredibly beautiful partnership with Margot Fonteyn. With Margot, I am born another time. She is like Erik - so great an artist that only to be in her presence is to become more than you were before. <...> To know how Margot works you must live with her in a company. I have never known so much discipline, so much dedication. I have never known an artist to live for the art, in the way that Erik and Margot live". <...>
"From Margot I have learned that the great artist possesses the power of illusion. I think that is the meaning of genius in dance. I do not know how to describe it, I cannot explain it, but I see, in Margot and in Erik, that if you have this power you can dance anything".
m-lle-lucille
| вторник, 17 мая 2016