Продолжаю делиться свеженарытыми Globe-and-Mail'овскими документами. Вдогонку к вчерашнему посту о судах, волнениях и безобразиях вокруг Piano Concerto: открытое письмо Константина в Globe and Mail, опубликованное в номере от 21 ноября 1986 года (то есть, уже после проигрыша дела о Piano Concerto). В общем, если все и впрямь происходило так, как Константин об этом пишет, то все это было, мягко говоря, очень некрасиво - причем я имею в виду именно поведение associate directors Валери Уайлдер и Линн Уоллис.

In fact, I was the artistic adviser to the National Ballet of Canada from April 1, having been appointed by the board of directors upon the late Erik Bruhn's recommendation. This title was taken away from me on Sept. 20 (in mid-season) by the associate directors. I was ordered to take a leave of absence as of March 1, 1987 (in mid-season). My future choreographic work, approved by Mr. Bruhn, was cancelled, and I was not being offered a full-time contract for the next season.
I don't think that anybody who devoted himself for 15 years to the National Ballet of Canada should be treated in such a manner and be expected to continue serving the company under such conditions. As a result, I have filed a suit for constructive dismissal against the National Ballet of Canada and the associate directors.

Constantin Patsalas

Перебирала еще свои "вырезки-выписки" из Toronto Star, нашла цитату из какой-то статьи - увы, без указания даты: The Bruhn years were also the Constantin Patsalas years. А в еще одной Globe-and-Mail'овской статье (от 29 октября 1987 года), которую, наверно, я еще выложу полностью попозже, нашла тоже прекрасное: Patsalas, as resident choreographer of the National Ballet of Canada was well known for ballets such as Canciones, L'ile Inconnue, Piano Concerto and Rite of Spring and as an intimate of the National's late great artistic director, Erik Bruhn. В общем, широко известен в узких кругах благодаря таким-то балетам и нежной близкой дружбе с Эриком Бруном. Знакомьтесь, это Константин Патсалас, хореограф при Национальном балете Канады и супруг партнер друг художественного руководителя Национального балета Канады. Очень приятно.