Из сувенирной программки НБК сезона 2001/2002. Джойсан Сидимус об Эрике: "Erik Bruhn... was like Balanchine in having a lot of patience and truly giving you artistic freedom. One of my favourite expressions of Erik's was 'When that curtain goes up, everything you are - and are not - is revealed'."
Мартина Лэми: "The eighties with Erik Bruhn were such great times. There was money, there were guest artists and choreographers, great tours, lots of performances. Erik made us feel thet everyone in company was chosen, loved, cherished. He out his ego aside, because he wanted us to shine".
Джереми Рэнсом: "Erik Bruhn was around ever since I joined the National Ballet School. He'd stand there watching us, leaning on the piano in his customary black with white socks and shoes. He was so elegant - his hands, his feet, his physique so perfectly proportioned. His classes were fascinating, wonderful, challenging; suddenly we were given license to fly. He challenged us, inspired us, and worked off the rough edges as one burnishes a stone".
Джереми, конечно, выделяется на общем фоне, вспоминая об Эрике с очень личной симпатией, нисколько не ослабевшей за годы и годы. Эх, было бы так здорово, если бы он написал мемуары! И Кевин Хайген тоже - хотя, кажется, Кевин все самое интересное уже рассказал Мейнерцу, но все равно... Ах, как я люблю эти воспоминания Кевина: как они познакомились с Эриком в классе Стэнли Уильямса в Школе американского балета, как Эрик однажды увидел плачущего Кевина, не принятого в Нью-Йорк Сити Балле, накормил и утешил, как Кевин подрабатывал потом официантом, а Эрик приходил поесть в этот ресторан (не сомневаюсь, что специально ради Кевина) и оставлял Кевину чаевые, как они жили в Гентофте, спали вместе ("но то есть спал вобще без секса"), как Эрик по утрам готовил Кевину завтрак... в общем, черт возьми, если взять все это и превратить в повесть, может получиться что-то такое в духе Майкла Каннингема, любовно-литературная история, только что без СПИДа, потому что эпоха не та.